Artikkelissa
Kokonaisvaltaisuuden haaste – näkökulmia ympäristökasvatuksen kulttuuriseen ja
sosiaaliseen ulottuvuuteen puhuttiin ympäristökasvatuksen ja kestävää kehitystä
edistävän kasvatuksen eroista ja yhtäläisyyksistä, sekä ympäristökasvatuksen
sosiologisista ulottuvuuksista. Käytännössä tällä tarkoitetaan lähinnä sitä,
että ympäristöllä käsitetään paitsi se ekologinen lokero, johon ihmiset ovat
itsensä tunkeneet, myös näiden ihmisten kulttuurinen ja vuorovaikutuksellinen
puoli. Eli otetaan huomioon esimerkiksi monikulttuurisuuskasvatus osana
ympäristökasvatusta, ja pyritään näkemään asiat isompina kokonaisuuksina.
Alkupuolella
tekstissä esiteltiin ympäristökasvatuksen ja kestävää kehitystä edistävän
kasvatuksen suhteita todeten, että se voi käytännössä olla aivan mikä tahansa.
Ne voidaan nähdä täysin samoina tai täysin eri asioina, toistensa osina, tai
toisiaan seuraavina vaiheina kasvatuksessa. Mitään yleistä tieteellistä
kantaakaan tähän ei ole, vaan näkökulmia on suunnilleen yhtä monia, kuin on
niiden esittäjiäkin. Itse käytän nyt helpompaa ja mielestäni kattavampaa
termiä, ja puhun ympäristökasvatuksesta.
Ympäristökasvatuksen
juuret ovat 1960-luvun hippiliikkeessä ja ihmisten ekologisessa heräämisessä.
Epäilemättä tällaisen heräämisen uusi aika on käynnissä parhaillaan, ja ihmiset
ottavat ekologiset asiat ja eettisen kulutuksen vakavasti. Kuten myös tuolloin, myös poliittinen
aktiivisuus ja kulttuurinen vallankumous ovat vauhdittamassa ajatusten ja
näkemysten leviämistä. Kyynisempi
ihminen voisi sanoa kulttuurin kuolleen, ja kaiken olevan vain toisintoa
entisestä. En väitä, etteikö tätäkin tapahtuisi, ihmiset kuvittelevat olevansa
hereillä ja vaikuttavansa globaalisti painamalla Like-nappia Facebookissa,
ostavat itselleen mielenrauhan ja liittyvät sananvapautta ja jotain
kauko-idän diktatuurien epämääräisyyksiä
kritisoivaan yhteisöön, ennen kuin sukeltavat takaisin apple-uniinsa, mutta
jokaista sataatuhatta tällaista ihmistä vastaan löytyy vielä yksi Allen
Ginsberg, John Lennon tai Jimi Hendrix, joka onnistuu jo silkalla
olemassolollaan muuttamaan maailmaa. Se vain ei tapahdu yhtä näyttävästi, kuin
aikanaan, koska aikamme on pirstoutunut. Kaikki tämä tapahtuu kyllä, mutta pinnan
alla. Mitä globaalimmaksi maailma on mennyt, sitä lokaalimmaksi sen muuttajat
ovat muuttuneet. Ja se on mielestäni tämän henkisen ympäristökasvatuksen eteen
tehtävän työn vahvuus.
Koska muutos alkaa
aina yksilöstä, tulee jokaisen yksilön lokaaleilla valinnoilla olemaan
maailmanlaajuisia vaikutuksia. Mikäli maailman kulutus tahdottaisiin saada
kuriin, se oltaisiin varmasti voitu tehdä ajat sitten, ilman
hehkulamppuhuijauksia ja päivitettyjä plasmaledion-näyttöjä. Tuollaisen maailman
ongelma vain on se, ettei se ole taloudellisen kasvun kannalta hyödyllinen, ja
siksi sen ei koskaan tahdota käyvänkään toteen globaalissa mittakaavassa. Jos
kaikki yhtäkkiä tajuaisivat, että tarvitsevat elämältään vain rakkautta ja
lämpöä, muiden ihmisten ymmärtävää hyväksyntää ja positiivisia minä-kokemuksia,
kaiken muovin ja paskan sijaan, talous romahtaisi nopeasti. Ihminen, joka on tyytyväinen, ei akuutteja
tarpeita lukuunottamatta halua mitään.
Tämä ei silti tee
ympäristökasvatuksesta turhaa, pikemminkin päinvastoin. Uskon, että näiden
kahden voiman välissä on mahdollista löytää jonkinlainen tasapaino, jossa raha
kulkisi terveemmällä tavalla kasautumatta yhteen paikkaan, pienemmällä
kuormituksella ympäristölle ja ihmisille.
Ympäristön
kulttuurisesta ulottovuudesta puhuttaessa nostettiin esiin vaikkapa Helsingin
Kiasman ympäristö, jossa toisaalta tilaa valtaa eduskuntatalo, joka
suomalaisille on vallan ja auktoriteetin symboli, ja sitä vastapäätä ennen sijaitsivat
sen vastavoimana Makasiinirakennukset. Toisaalta teksti ei huomioi sitä
viestiä, joka sisältyy siihen, etteivät Makasiinirakennukset ole siellä enää..
I fought the law and the law won!
Tekstissä tahdotaan
nostaa esiin myös sitä, että perinteinen käsitys vaikuttamisesta ja asioiden
muuttamisesta ainoastaan poliittista tietä on antamassa tilaa uudenlaisille
näkemyksille. Tässä astuu kuvaan juurikin aiemmin mainitsemani vallankumous,
joka ei ole yhtä näkyvä, kuin 1960-luvulla, mutta tulee uskoakseni ajamaan
asiansa siitä huolimatta. Aivan kuten globaali muuttuu lokaalimmaksi, myös
yhteisöllisyys kääntyy sulkeutuneemmaksi. Ihmiset ovat linkittyneet toisiinsa
tehokkaammin, kuin koskaan ihmiskunnan historiassa, me olemme aina toistemme
ulottuvilla ja saatavilla, kuin yksi valtava hermoverkko, jossa viesti kulkee
salamannopeudella solusta toiseen. Silti tästä kaikesta on seurannut myös ähky,
jonka myötä ihmiset tuntevat itsensä entistä yksinäisemmiksi ja
ulkopuolisemmiksi. Toisella laidalla jokin polvi jää tästä sosiaalisesta
kehityksestä ulos, toisella taas nuorempi polvi ei välttämättä omaa suoraa
kokemusta ihmisen välisestä vuorovaikutuksesta ennen sosiaalista mediaa, ja
tämän myötä monet ovat valtavassa internet-ympäristössäkin ankkuroituneet vain
suhteellisen pieniin yhteisöihin, joista pitävät kiinni.
Uskon
osallistumisen ja osallisuuden lähtevän aina ihmisestä itsestään. Ihmistä ei
voi pakottaa heräämään olemassaoloonsa väkisin, vaan se täytyy huomata itse.
Tässä voi kuitenkin olla positiivisena mallina, ja tässä myös koulut tulevat
mukaan kuvaan. Opettaja on näissä kuvioissa ihmisen kuva, jonkinlainen
arkkityyppi, jota oppilaat iästä huolimatta katsovat. Huomaan sen myös omassa
ryhmässäni, ja kyseessä on kuitenkin ryhmä aikuisopiskelijoita. Tästä syystä
opettajien tulisi ehkä hioa huomattavasti yhteistyötaitojaan ja joissain
paikoissa varmasti pysähtyä pohtimaan omiakin arvojaan. Jos työpäivän keskeisin
ja iloisin asia oli, että sai laitettua kollegalle luun kurkkuun, ei
todellakaan ole pätevä ihminen toimimaan tällaisessa roolissa, jossa tulisi
kuitenkin kasvattaa opiskelijasta vastuullinen ja yhteisöllinen ihminen.
Tekstissä
kaivettiin esiin myös hyvän elämän käsite, muut huomioiva ja yksilökeskeinen
maailmankansalaisuus, jossa jokainen kohtelee toista vertaisenaan ja keskittyy
toimimaan utilataristisesti. Mielestäni tämän kaiken yhteen niputtaa parhaiten
käsite ”anarkisti”, mistä syystä olen kutsunut itseäni anarkistiksi, ja
valaissut tämän käsitettä nuorillekin asian tullessa puheeksi. Anarkisti ei
tarkoita sitä, että kapinoit kaikkea vastaan kapinan vuoksi, vaan että
ajattelet asiat kaikkien mahdollisten osapuolten kannalta, hyväksyen myös oman
rajallisuutesi ihmisenä, pyrkien toimimaan vastuullisesti ja tietoisesti
jokapäiväisessä elämässäsi. Tämä johtaa toisinaan ristiriitaisiin näkemyksiin
vallitsevien olosuhteiden kanssa, koska jokainen, joka katselee maailmaa
maalaisjärki vasemmassa ja ymmärrys oikeassa kädessä, näkee että täällä
voitaisiin tehdä todella monet asiat toisin. Mahdollisimman paljon hyvää
mahdollisimman monelle tarkoittaa joskus myös sitä, että sinä et pääse
osalliseksi siitä hyvästä. Se voi olla jollekin kova paikka, mutta tällaisessa
maailmassa ei voikaan aina olla kivaa.
Tällaisen asenteen
levittäminen käy tehokkaimmin lopettamalla sen levittämisen. Tässä ajassa on niin paljon saarnamiehiä ja
julistajia, että kukaan ei oikeastaan jaksa kuunnella, kaikki vaikuttaa vain
yhdeltä isolta viraalimainokselta, mitä se luultavasti onkin. Kun keskityt
omaan elämääsi, omiin valintoihisi, omaan vastuuseesi, saatat omalla
toiminnallasi sytyttää jonkin muunkin tajuamaan sen merkityksen, koska hän
näkee sen vaikutuksen sinuun. Siitä
tulee inspiroitunut, ja nuorisotyön trenditermein sanottuna ”voimaantunut” olo,
eikä siihen tarvita mitään ulkoisia, sosiaalista egoa pönkittäviä houkuttimia.
Kyllä mielenrauha tänä kaoottisena aikana riittää syyksi. Tai ainakin sen pitäisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti